ISO 9001 on hieno palkinto tehdystä laatutyöstä

Anna Autio aloitti SVL Groupissa kevättalvella 2020 ja laatupäälliköksi hänet nimitettiin pari vuotta sen jälkeen. Titteli velvoitti, ja loppuvuonna 2022 hän sai tehtäväksi ryhtyä valmistelemaan laatujärjestelmän sertifiointia ISO 9001:n vaatimusten mukaiseksi.

Lähtökohta oli sikäli hyvä, että yhtiöryhmässä laatujärjestelmä oli jo olemassa, mutta se vaati kuitenkin reipasta päivittämistä ja täydentämistä ajan tasalle.

”Meitä oli kolme ihmistä tätä tekemässä, ja kyllä se aika paljon töitä vaati. Päivää piti välillä venyttää, mutta hyvin se meni”, muistaa Anna Autio.

Sertifiointiprosessi menee siten, että hakijalla pitää olla laatujärjestelmä, josta on kirjallista dokumentaatiota standardin vaatimusten mukaisesti. Sen jälkeen ulkopuolinen auditoija tarkastaa, että hakija täyttää vaatimukset ja toiminta vastaa dokumentaatiota.

”Meillä ei tullut poikkeamia yhdessäkään auditoinnissa. Tarkastajat olivat tyytyväisiä”, Anna Autio iloitsee.

SVL Groupissa ensimmäisenä sertifioitiin Suomen Vesileikkaus 25.1.2023 ja sen jälkeen Avemet ja Prolaser. Avemetilla on lisäksi EN 1090-1 -standardin mukainen CE-merkintäoikeus EXC1-, EXC2- ja EXC3-luokkien kantaville teräsrakenteille.

ISO 9001:n seuranta-auditointi on kerran vuodessa ja kolmen vuoden välein on isompi uudelleen sertifiointi.

Laatujärjestelmän merkitys

Sertifioituun laatujärjestelmään oli yhtiöryhmässä sisäinen tahtotila. Toisaalta jotkin asiakkaatkin sen perään kysyivät. Sertifikaatti on ikään kuin virallinen takuu, jolloin asiakkaalla ei itsellään ole enää tarvetta tulla auditoimaan uuden kumppaninsa tekemistä.

”Laatujärjestelmä on käsikirja, joka kuvaa meidän koko toimintamme. Miten SVL Group asiat tekee, että saa toimitettua asiakkaille vaatimusten mukaiset aihioleikatut kappaleet”, Autio kiteyttää.

”Siinä on dokumentoitu meidän pääprosessimme, kuten tuotanto, myynti, ohjelmointi ja lähettämön toimintaa. Lisäksi on huomioitu tukiprosesseja, kuten hankinta, henkilöstöhallinto ja johtaminen.”

Laatujärjestelmä on ja vaikuttaa koko ajan taustalla. Se sisältää esimerkiksi työohjeita, joita ei ole tarkoituskaan päivittäin tarkastella. Mutta ne ovat aina käytettävissä ja erityisen tärkeitä esimerkiksi perehdytyksissä sekä kokeneitten työntekijöiden tiedon siirrossa nuoremmille. Prosessikuvaukset on alun alkaen tehty yhdessä työntekijöiden kanssa.

Laadun kehitys

Laatu ei ole itsestään selvyys, vaan se vaatii ylläpitoa ja kehitystyötä. Seuranta-auditoinneissakaan SVL Groupille ei ole tullut dokumentaatioon poikkeamia, jotka vaatisivat korjaustoimenpiteitä. Mutta prosessiin kuuluu, että auditointien yhteydessä annetaan myös kehitysehdotuksia, jota viedään vuoden mittaan eteenpäin.

Totta kai laadunkehitystyötä tehdään koko ajan muutenkin. On säännölliset laatupalaverit, sisäiset auditoinnit, työohjeitten päivitystä ja uusien laatimista sekä johdon katselmukset.

Erittäin tärkeäksi laadunkehitystyölle Anna Autio nostaa reklamaatiot. Ne ovat aina oppimisen paikka.

”Reklamaatio kirjataan aina toiminnanohjausjärjestelmäämme. Se käydään läpi kyseisen osaston esimiehen ja työntekijöitten kanssa ja kirjataan, miten jatkossa vastaava pystytään välttämään. Tehdään sen pohjalta parannuksia joko työohjeisiin tai toimintaan. Reklamaatiot ovat tosi tärkeitä laadun parantamisen kannalta”, sanoo Autio.

SVL Group on yhtiöryhmä, joten useamman yksikön dokumentaation ajantasainen ylläpito vaatii jatkuvaa käytännön työtä. Mutta sertifikaatti on Anna Aution mukaan hieno palkinto työstä ja todiste asiakkaille laadukkaasta toiminnasta.