Olemme asiakkaista aidosti kiinnostuneita

”Myyjän kannattaa aina kuunnella asiakasta tarkalla korvalla.” Näin kiteyttää yksi SVL Groupin nykyisistä neljästä pääosakkaasta, myyntijohtaja Jose Salmijärvi.

Eipä arvannut opiskelija Jose Salmijärvi, mihin johtaisi ammattikorkeakoulun työharjoittelu keuruulaisessa valokuvaus- ja videotuotantofirmassa runsaat 20 vuotta sitten. Tuotantofirma oli tuolloin tekemässä yritysvideota Suomen Vesileikkauksesta, ja av-alaa jo pitkälle opiskellut Salmijärvi sai sen tehtäväkseen yhdessä opiskelukaverinsa kanssa. Samalla kaksikko suoritti Virtain ammattikorkean päättötyönsä.

Tuolloinen Suomen Vesileikkauksen toimitusjohtaja Jori Antila kaukonäköisesti huomasi nuoressa miehessä oikeaa aineista ja erään kuvaspäivän päätteeksi tarjosi työtä koneohjelmoinnissa. Se tarkoitti täyskäännöstä nuoren Salmijärven oletetulla urapolulla. Se ei haitannut, vaan mies tarttui tarjoukseen. Sillä tiellä hän yhä on.

Suomen Vesileikkaus koulutti miehen ensin vesileikkauksen ja sitten laserleikkauksen ohjelmoijaksi. ”Olin heti kuin kala vedessä ohjelmoinnin parissa”, arvioi Salmijärvi nyt itse. Alan vaihto ei ole kaduttanut päivääkään. ”Nappivalinta. Kävi tuuri, että löysin hyvän työpaikan, missä olen viihtynyt.”

Ohjelmoinnista myyntiin

SVL-uralla on ollut kaksi isoa käännettä. Ohjelmointityössä meni runsaat kymmenen vuotta, kunnes tarjoutui mahdollisuus siirtyä myyntiin, ensin rivimyyjäksi, neljän vuoden päästä myyntipäälliköksi ja tästä kahden vuoden kuluttua myyntijohtajaksi. Tämä käänne ei lopulta ollut niin iso kuin ensin tuntui.

”Ohjelmointi antaa tosi hyvät valmiudet siirtyä myyntiin. Siinä on se etu, että ohjelmointitaustalla pystyt itse määrittämään levytarpeet ja leikkuuajat, jotka ovat tarjousten olennaisin pohja”, kertoo Salmijärvi. Suunnan vaihto sujui helposti. ” Oli se iso muutos, mutta myynti tuntui heti erittäin mielekkäältä työltä.”

Toinen käänteentekevä muutos SVL-polulla olikin sitten yllättäen eteen tullut mahdollisuus omistajuuteen. SVL Groupin tulevaisuus oli toki käynyt miehen mielessä, mutta ei milloinkaan omasta näkökulmasta. Salmijärvellä tuntuu olevan avoin asenne muutoksiin ja mahdollisuuksiin: ”Totta kai olin heti valmis lähtemään siihen mukaan.”

”Se oli aika pitkä prosessi. Tehtiin huolella töitä asian eteen. Kolmisen vuotta kesti ensimmäisestä keskustelusta kauppaan. Kun sitten tultiin tänne työpaikalle pitämään tiedotustilaisuutta, niin kyllähän se fiilis oli aika huikea”, muistelee Salmijärvi talven 2023 h-hetkeä.

Materiaaliostoista etua asiakkaille

Myyntijohtajan ydintyö on säilynyt omistajuuden jälkeen ennallaan, mutta mies seuraa ja koordinoi nyt kokonaisuutta ja raportoi koko Groupin myynnistä. Salmijärvellä on edelleen myös omat asiakkaansa. Myyntityöstä on selvä näkemys: ”Myyjän aika kannattaa keskittää asiakasyhteyksiin ja tarjouslaskentaan. Kun tarkalla korvalla kuuntelee asiakasta, saa hyvää tietoa tarpeista ja näkymistä. Monet arvostavat, kun heistä ollaan kiinnostuneita.”

SVL Groupissa on iso myyntiorganisaatio, kaikkiaan 23 myyjää. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että asiakkaiden hyvään palvelemiseen riittää aikaa. Haastavat ajat näkyvät tällä hetkellä siinä, että myynnin ennustettavuuden aikajänne on lyhentynyt. Se tekee työstä vaihtelevaa, kun varsin lyhyellä syklillä mennään eteenpäin.

”Hinta, toimitusaika ja laatu ratkaisevat”, toteaa Salmijärvi myynnin avaintekijöistä. ”Me pärjäämme tehokkaalla myyntiorganisaatiolla ja laajalla konekannalla. Olemme iso toimija, jonka ansiosta saamme etua materiaaliostoissa, mikä sitten hyödyttää asiakkaitamme. Tämä on kuitenkin materiaalivoittoista toimintaa.”

Perusjässikäksi itseään kuvaava Salmijärvi asuu Keuruulla, joten työmatka taittuu nopeasti. Videotuotannon opinnot eivät ole jääneet aivan käyttämättä, vaan perheen, vaimon ja kahden tyttären, kotivideokirjastossa voi ihailla poikkeuksellisen ammattitaitoista jälkeä.